Blog Audrey

Audrey is accountmanager bij Bio2Dental en daarnaast tandartsassistent. Regelmatig schrijft ze een blog over haar belevenissen

Dagje assistente:

Het is een drukke maandag in de tandartspraktijk.
Tussen het assisteren aan de stoel door houd ik de email bij. Enkele mensen willen hun afspraak verzetten. Via zorgmail ontvang ik gegevens over behandelingen van patiënten bij o.a. de kaakchirurg en verwijspraktijken en zorg dat de files bij de patiënten in hun dossier komen te staan.
De mondhygiëniste heeft een vraag of dat de bacterie uitslag van patiënt Jansen al bekend is. Dat is gelukkig snel gezien in het online systeem van Bio2Dental. Ik zie dat de uitslag vandaag wordt verwacht, en toevallig heeft meneer Jansen vandaag ook een afspraak om 16 uur. Ik bel even met Bio2Dental en vraag of de uitslag van patiënt nr. #3400-1 misschien al vóór die tijd bekend is. Ze begrijpen de situatie en zeggen dat ze voorrang geven aan deze uitslag zodat we om 16 uur meteen de uitslag kunnen bespreken met de patiënt. Ik bedank ze hartelijk en hang op.

Ondertussen staat er alweer iemand aan de balie die een nieuwe afspraak wil maken. Ik geef haar een afspraken kaartje mee en wens haar nog een fijne dag, en ga de praktijkruimte gereed maken voor de volgende behandeling. Ik haal de patiënt uit de wachtkamer en begeleid hem naar de praktijkruimte. De tandarts kan even alleen vooruit en kan mij even missen zodat ik even de post kan halen. Als ik terugloop hoor ik de telefoon al weer rinkelen. Ik stap iets harder door en neem op: Een lolbroek vraagt of ik nog een gaatje heb, en of het nog altijd lente is in mijn ogen. Ik kan de grap van deze voor mij bekende bejaarde meneer wel waarderen en maak een kort praatje en een afspraak. Tijdens de lunchpauze ga ik even bij mijn moeder een boterhammetje eten. Ze woont dichtbij de praktijk en ik kan dus gemakkelijk even op en neer.

In de middag maak ik de sterilisator leeg en vul de voorraad aan voordat we weer van start gaan.
Een aantal controles van gezinnen volgen en ik blijf bij de tandarts in de buurt. Daarna bel ik het tandtechnisch laboratorium omdat er vanmiddag nog een afdruk opgehaald kan worden. Even een bakje koffie om 15 uur met de collega’s in ons keukentje is meestal kort maar heel gezellig, en terwijl ik het weekend met een collega bespreek gaat de telefoon: een patiënt die een afspraak voor een controle wil maken. Natuurlijk kan dat. Ik loop naar de computer, open de agenda en plan een afspraak in. Ondertussen zie ik ook dat er een email is binnen gekomen van Bio2Dental: de uitslag van patiënt nr. 3400-1 is af te lezen in het online systeem. Nou dat is mooi op tijd. Ik open het online systeem en open de uitslag. Onderaan staat het advies met een recept. Ik print het recept alvast uit en vraag of de tandarts er een handtekening onderzet.  Ik overhandig de uitslag met het recept aan de mondhygiëniste en ze reageert blij verrast dat het allemaal zo snel geregeld is.